• Traukinuko naktys (TraNa) 41

    FiDi artėja, ir darbai juda. Šiąnakt padariau trečią ir paskutinį skysto azoto talpyklos variantą. Pirmasis buvo pabandymams ir visai kitokios konstrukcijos. Antrasis jau kaip ir geras, bet, įklijavus į jį superlaidininką, azotas skalavo tik viršutinę pusę, taigi ne visas superlaidininkas atvėsdavo iki reikiamos temperatūros.

    Darbo vietele

    Vakar, tik sulaukęs, kai nusileis saulė, čiupau dar vieną gabalą ekstrudinio polistireno, flomasterį, liniuotę, paskutinius atšipusius peiliukus, švitrinį popierių ir lituoklį. Jau žinojau traukinuko formą, visus vidinius kambarėlius ir kamurkes mintinai, taigi išdrožiau išorinę formą mintinai. Toliau sekė atsakingiausia dalis – lizdas superlaidininkui ir ertmė azotui. Išpjauti peiliuku vidų pasirodė ne taip jau paprasta. Teko naudoti lituoklį, kurio galas negailestingai užlenktas ir suplotas, kad būtų aštrus kaip peilis. Tokiu karštu peiliu galima pjauti sunkiai pasiekiamose vietose. Superlaidininkas klijuojamas tik viršutinės pusės kampais. Iš šonų padaryti kanalai, kad kontaktas su azotu būtų iš visų pusių. Vidinis paviršius padengtas klijais, atspariais skysto azoto temperatūrai.

    Talpyklos dalys

    Toliau tais pačiais klijais suklijuojamos abi dalys. Lieka tik 2 mažos skylutės, skirtos azoto papildymui ir garavimui.

    Klijavimas

    Ir štai, pagaliau, beveik baigtas rezervuaras. Beveik, nes reikės dar pašlifuoti ir užapvalinti dugną.

    gatavas rezervuaras

    Pagalvojau netgi, kad galima būtų iš putoplasto išdrožti dar gražesnę formą su visom detalėm, nudažyti, ir tada išvis nereikėtų to sunkaus plastikinio išorinio korpuso.

    Šiandien viską išbandžiau ir drįstu teigti, kad gavosi neblogai. Įvertinkite patys:

  • Levituojantis traukinukas

    Vakar atlikau pirmą bandymą su levituojančiu traukinuku. Pirmiausia į putoplastinį rezervuarą, pritaikytą traukinuko formai, įmontavau superlaidininką. Ant optinio stalo sudėjau takelį iš 50 magnetukų, ant jų padėjau 5 mm tekstolito plokštelę ir rezervuarą su superlaidininku. Įpyliau skysto N2, palaukiau, kol nustos burbuliuoti, ir ištraukiau  plokštelę. Rezervuaras taip ir liko kabėti. Lengvai pastūmus,  juda išilgai virš bėgių, “atsimuša” nuo galo ir grįžta atgal.

    Levituojantis traukinuko rezervuaras

    Levituojantis traukinuko rezervuaras

    Levitacijos jėga tiesiog stulbinanti. Paspausti žemyn praktiškai neįmanoma, atlaikytų vos ne žmogaus svorį. Norint pasukti, palenkti, pakelti reikia taip pat atlikti darbą, bet gana nesunkų.

    Uždėjau traukinuko korpusą:

    Levituojantis traukinukas

    Levituojantis traukinukas

    Traukinukas pasviro į priekį ir lietė žemę (takelį) – svorio centras nesutapo su superlaidininku. Šią problemą lengvai ištaisiau, padėjęs svarelį į traukinuko galą, tačiau stabilumo problema išliko:  svyruodamas traukinukas gali lengvai paliesti takelį. Gerai būtų, jei būtų 2 superlaidininkai. Galėtų būti papildomas  mažiukas priekyje ar gale, kuris neleistų svyruoti į priekį ir atgal.

    Filmukai pasigrožėjimui:

  • Teslakoilas ir Traukinukas

    Tesla

    Sveiki, turbūt visi jau girdėjo pletkus, kad šiemet bus užbaigtas Didysis Teslakoilas. Trumpai papasakosiu, kaip jis buvo ir yra daromas.

    Viskas prasidėjo prieš trejus metus.  Pirmiausia suvyniojom 2m ilgio antrinę ritę ant 32cm skersmens kanalizacinio vamzdžio… Vyniojimas tada vyko greitai ir sklandžiai. Iš to malonumo paskui išvyniojom ir suvyniojom iš naujo.

    Antrinės vyniojimas
    Antrinės vyniojimas. Daug rankyčių spaudžia ir tempia vielą.
    Suvyniota Antrinė
    Suvyniota Antrinė

    Gražią, blizgančią ritę padengėme geltonu poliuretanu, kad nepramuštų tarp apvijų. Dengiant poliuretanu, šiek tiek per greitai sukome, ir iš Antrinės pradėjo darytis šakotis.

    Antrinė padengta poliuretanu
    Antrinė, padengta poliuretanu

    Tais metais dar buvo padaryta milžiniška Dėžė, į kurią įstatoma antrinė, kad nenukristų. Kadangi FiDi 39 artėjo nenumaldomai, o dar neturėjome visų reikalingų detalių ir medžiagų, buvo nuspręsta greičiau padaryti Mažąjį Teslakoilą, o Didysis liko miegoti Šaldytuve iki kitų metų.

    Pernai darbai buvo atnaujinti.  Pergalvojom visą koncepciją, nusprendėm daryti kieto kūno Teslakoila (DRSSTC), kuriam srovę junginėja ne kibirkšties tarpelis, o galingi IGBT tranzistoriai. Prie darbų prisijungė dėstytojas M.Viliūnas, kuris suprojektavo ir pagamino visą elektroniką, gavo tranzistorių, viską testavo.

    Tranzistoriai pritvirtinti prie radiatoriaus
    Tranzistoriai, pritvirtinti prie radiatoriaus

    tesla5

    Šitaip ant snarglių surinkta schema prieš pat FiDi 40 visai gražiai,  o per FiDi ne visai gražiai veikė.  Labai dažnai ir skaudžiai pramušinėjo kibirkštis tarp antrinės ir pirminės, pradegindama skyles poliuretaninėje dangoje, todėl šiemet nusprendėm padaryti pilvą tarp pirminės ir antrinės:  žiedo formos indą, užpildytą alyva, kuri neleis vykti pramušimams. Viliūnas suprojektavo naują schemą, kuri greitu metu bus pagaminta. Nupirkti nauji tranzistoriai, kurie atlaiko 2.5 kA impulsinę srovę ir 1200V įtampą.

    Šį savaitgalį darysime gipsinę formą minėtam pilvui. Jis pats bus iš kompozito.

    Traukinukas

    Dar tikriausiai girdėjote, kad šiemet bus levituojantis traukinukas, toks, kaip filmuke:

    Levituojantis traukinukas

    Turime jau krūvą magnetų, iš kurių bus pagaminti bėgiai. Bėgiai bus žiedo formos, 130×73 cm, 8cm pločio.

    Magnetų krūva

    Magnetų krūva

    Bei superlaidininką – levitacinį diską, kuris laikys ore visą traukinį, pripildytą skysto azoto.

    Superlaidininkas

    Superlaidininkas virš magnetų

    Superlaidininkas bus įtaisytas žaisliniame traukinuke, kurį paaukojo Lina Mikoliūnaitė.

    traukinukas

    traukinukas

    Kadangi superlaidininkas levituoja tik kai yra atšaldytas skystu azotu, traukinuke turi būti šalčio neišleidžiantis rezervuaras, kad azotas greitai neišgaruotų. Rezervuare bus įmontuotas ir pats superlaidininkas.